NxtED kijkt dus net even anders naar leren. Het net even anders kijken naar leren en ontwikkelen wordt gevoed door vijf uitgangspunten, onze eigen BIG FIVE. Zij staan symbool voor de producten en diensten die NxtED levert en de wijze waarop wij ons advieswerk vormgeven.

Altijd, overal, ongebonden
Leren vindt overal plaats, maar ook op elk moment. Wij vinden het belangrijk om met onze leerproducten hieraan tegemoet te komen. Dat betekent dat mensen kunnen leren tijdens het werk, maar ook thuis op de bank. Ook het middel waarmee leren wordt gefaciliteerd, moet afgestemd zijn op de doelgroep.

Leren in het werkproces
Kennis is overal en niet alles hoeft te worden getraind. Bovendien werkt het verstorend wanneer je tijdens het leren uit het werkproces wordt gehaald. Met de inzet van performance support ontsluiten we de juiste informatie tijdens het werk. In de producten en diensten die we leveren streven wij het volgende na: performance support waar het kan, een leeroplossing waar dat noodzakelijk is.

De gebruiker als uitgangspunt
Wij vinden dat leren vanuit de behoefte van de gebruiker moet worden vormgegeven. Niet elke gebruiker heeft dezelfde leerbehoefte. Wij laten ons daarom leiden door de 'The Five Moments of Need'. Deze theorie gaat er vanuit dat er vijf momenten zijn waarop de lerende behoefte heeft om te leren, namelijk bij nieuwe en meer informatie, als de lerende iets moet oplossen of veranderen en wanneer een lerende iets moet kunnen toepassen. Het kunnen toepassen vormt voor ons het uitgangspunt voor een ontwerp of advies.

Fun
Onze passie is leren! Maar leren is soms niet leuk... Daar zijn wij het dus niet mee eens. De inzet van technologie speelt hier een belangrijke rol in. Technologie maakt enorm veel mogelijk. Niet alleen om leren plaats en tijd onafhankelijk te maken, maar ook om beleving mee te geven aan het leren. Gamification en interactiviteit zijn voorbeelden van hoe wij technologie willen inzetten om onze oplossingen een funfactor mee te geven.

Met resultaat
Leren moet impact en resultaat hebben. Dat betekent dat leren niet een eenmalige actie is, maar in ontwikkeling blijft. En het belangrijkste: resultaten zijn meetbaar. Effectmetingen en learning analytics helpen ons de ontwikkeling van de lerende nog beter te sturen.